Wat is kinderergotherapie?

Kinderergotherapie kan ingezet worden bij kinderen die moeite hebben met de uitvoering van dagelijkse handelingen. Hierbij kunt u denken aan de uitvoering van dagelijkse taken zoals het uit- en aankleden, maar ook aan meer school gerelateerde handelingen zoals het schrijven of het concentreren op de taken.

Hieronder ziet u een lijstje met vaardigheden waar wij als kinderergotherapeuten ondersteuning bij kunnen bieden. 

Bij kinderergotherapie IK zien we kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met:

  • knippen, plakken, tekenen en knutselen
  • schrijven en een goede pengreep
  • onderscheiden van een voorkeurshand
  • puzzelen en constructiespeelgoed
  • het gebruiken van bestek, eten en drinken
  • veters strikken en knopen los- en vastdoen
  • oog-hand coördinatie
  • stilzitten, rechtop zitten en concentreren
  • zelfstandig een werkje of opdracht organiseren en afmaken
  • spelen alleen en/of samen
  • evenwicht en hoogtes
  • schommelen en fietsen aanleren
  • aan- en uitkleden, wassen en afdrogen
  • aangeraakt worden door anderen
  • spelen met zand, klei, vingerverf e.d.

Verder zien wij ook kinderen waarbij er sprake is van stoornissen / leerproblemen waardoor er een achterstand ontstaat in het aanleren van vaardigheden. Voorbeelden hiervan zijn:

  • DCD (Development Cooridination Disorder)
  • Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)
  • ADHD 
  • Verbaal-performaal discrepantie

Bent u leerkracht en heeft u twijfels of een van uw leerlingen baat kan hebben bij ergotherapie? Vul dan de Signaleringslijst ergotherapie voor leerkrachten in. Indien het kind zich aanmeldt voor ergotherapie, is het handig als u deze lijst door de ouders mee laat nemen naar de kinderergotherapeut.